Technische vragen: Zwerfafval en maaien
Technische vragen
Indiendatum: 13 apr. 2023
Op 30 januari hebben wij informatieve vragen over microplastics ingediend, waarbij wij ook een aantal vragen stelden over het beleid rond zwerfafval. De vragen zijn recent beantwoord, en hebben bij ons de volgende vervolgvragen opgeroepen.
1. In antwoord op vraag 7 van de eerdere vragen is aangegeven: “Aannemer kan er zelf voor kiezen om vooraf of achteraf te reinigen dit is een bedrijfsmatige keuze.” Moeten we dit lezen als; a) een keuze voor het één (vooraf) of het ander (achteraf), of; b) als een keuze voor het al dan niet reinigen überhaupt? M.a.w., mag de aannemer kiezen om niet te reinigen, voor of na het maaien?
2. In het geval dat de aannemer wel dient te reinigen, voor of na het maaien; hoe wordt erop toegezien dat dit daadwerkelijk wordt gedaan?
3. In antwoord op vraag 5 van de eerdere vragen is aangegeven: “Er wordt niet effectief zwerfafval verwijderd voor het maaien”. Betekent dit dat in de praktijk er (over het algemeen of helemaal) geen zwerfafval wordt verwijderd voor (of na) het maaien? Is hier beleid voor? Zo ja, welk?
4. Op de website van de gemeente1 is te lezen dat zowel de gemeente als vrijwilligers bijdragen aan het opruimen van zwerfafval. Hoeveel FTE zet de gemeente in om zwerfafval op te ruimen?
5. Hoe worden de bovengenoemde FTE ingezet?
6. Hoeveel vrijwilligers (individuen en/of groepen) zijn er betrokken bij het opruimen van zwerfafval?
7. Hoeveel FIXI-meldingen worden gedaan voor het ophalen van gele zakken met zwerfafval, en is aan te geven in welke gebieden van onze gemeente er veel en juist weinig gele zakken worden aangeboden door vrijwilligers?
8. Uit het antwoord op vraag 6 van de eerdere vragen blijkt dat lokale zwerfafvalgroepen niet worden geattendeerd op aanstaande maai- en snoeiactiviteiten. Hoeveel dagen van tevoren wordt bepaald dat een bepaald stuk groen gemaaid of gesnoeid gaat worden?
9. Staat de gemeente überhaupt in contact met (vaste) zwerfafvalraap vrijwilligers? Zo ja, hoe krijgt dit contact vorm?
10. Is het mogelijk om een maai- en snoeikalender (o.i.d.) te publiceren, zodat lokale zwerfafvalgroepen juist op die plekken, kort vóór het maaien en snoeien, zwerfafval kunnen opruimen? Zo nee, zijn er andere mogelijkheden om de bereidwilligheid van vrijwilligers slim te koppelen aan maai- en snoeiactiviteiten, met als doel het minimaliseren van versnipperd, moeilijker op te ruimen zwerfafval?
11. Hoeveel kosten maakt de gemeente op jaarbasis mbt zwerfafval? Waar bestaan deze kosten uit?
12. Kunnen de beleidsstukken mbt zwerfafval worden toegevoegd?
Indiendatum:
13 apr. 2023
Antwoorddatum: 12 mei 2023
Op 30 januari hebben wij informatieve vragen over microplastics ingediend, waarbij wij ook een aantal vragen stelden over het beleid rond zwerfafval. De vragen zijn recent beantwoord, en hebben bij ons de volgende vervolgvragen opgeroepen.
1. In antwoord op vraag 7 van de eerdere vragen is aangegeven: “Aannemer kan er zelf voor kiezen om vooraf of achteraf te reinigen dit is een bedrijfsmatige keuze.” Moeten we dit lezen als; a) een keuze voor het één (vooraf) of het ander (achteraf), of; b) als een keuze voor het al dan niet reinigen überhaupt? M.a.w., mag de aannemer kiezen om niet te reinigen, voor of na het maaien?
Antwoord:
De eis vanuit het onderhoudscontract is grof en fijn zwerfafval te ruimen vóór de uitvoering van de maaiwerkzaamheden op locaties waar extensief gemaaid (dit zijn de bermen en ruiggrasterreinen).
Het intensieve maaiwerk (gazons) wordt op basis van beeldkwaliteit gestuurd. Dit betekent dat de hoogte van het gras en de groeisnelheid leidend zijn en die zijn afhankelijk van het weer. Daarmee is het niet te zeggen wanneer een aannemer waar gaat maaien, waardoor zwerfvuil ruimen en maaien niet in relatie tot elkaar te plannen en uit te voeren is. De aannemer moet natuurlijk wel aan de gestelde beeldkwaliteit voldoen t.a.v. zwerfvuil ruimen (voor en na het maaien).
2. In het geval dat de aannemer wel dient te reinigen, voor of na het maaien; hoe wordt erop toegezien dat dit daadwerkelijk wordt gedaan?
Antwoord:
Een aan het onderhoudscontract gekoppelde kwaliteitsmedewerker van de gemeente ziet er op toe dat de aannemer zijn werk goed volgens de eisen van het contract uitvoert.
3. In antwoord op vraag 5 van de eerdere vragen is aangegeven: “Er wordt niet effectief zwerfafval verwijderd voor het maaien”. Betekent dit dat in de praktijk er (over het algemeen of helemaal) geen zwerfafval wordt verwijderd voor (of na) het maaien? Is hier beleid voor? Zo ja, welk?
Antwoord:
De aannemer moet het zwerfvuil ruimen (zie antwoord bij vraag 1). Daar waar dit niet is gebeurd moet het zwerfvuil achteraf geruimd worden.
4. Op de website van de gemeente1 is te lezen dat zowel de gemeente als vrijwilligers bijdragen aan het opruimen van zwerfafval. Hoeveel FTE zet de gemeente in om zwerfafval op te ruimen?
Antwoord:
Het opruimen van zwerfafval is geregeld via de Gebiedsgerichte Onderhoudscontracten (GOC). Het kwaliteitsniveau van een gebied (A of B/C) bepaalt de inzet hierop. Het is dus niet uit te drukken in fte. Dit is afhankelijk van de contracteis en de dagelijkse situatie.
5. Hoe worden de bovengenoemde FTE ingezet?
Antwoord:
Zie bovenstaand antwoord
6. Hoeveel vrijwilligers (individuen en/of groepen) zijn er betrokken bij het opruimen van zwerfafval?
Antwoord:
Essentie van vrijwilligerswerk is dat het vrijwillig is en de gemeente daar geen regie op voert. In de afgelopen vier jaar hebben zo’n 4.000 inwoners materiaal (grijper/gele afvalzakken) aangevraagd. Hoe actief iemand is weten we niet. Onze kwartaal nieuwsbrief heeft inmiddels 2.700 abonnees. Dat zegt iets over betrokkenheid maar nog steeds niet of iemand regelmatig zwerfafval raapt.
7. Hoeveel FIXI-meldingen worden gedaan voor het ophalen van gele zakken met zwerfafval, en is aan te geven in welke gebieden van onze gemeente er veel en juist weinig gele zakken worden aangeboden door vrijwilligers?
Antwoord:
Er worden steeds meer gele afvalzakken via Fixi aangemeld. Sinds november 2022 is er ook een rubriek in Fixi ‘vervuiling specifiek zwerfafval/gele zakken’. Dit zorgt voor meer inzicht. In januari dit jaar zijn er 200 gele afvalzakken gemeld via Fixi. Alleen worden er ook gele afvalzakken op andere manieren ‘afgevoerd’: via openbare afvalbakken, thuis via het containerhok (hoogbouw) of de duocontainer en via de aannemer (rechtstreeks op een vaste locatie). We proberen deze data scherper te krijgen maar op dit moment is het beeld en het zicht op de locaties waar vrijwilligers actief zijn niet compleet.
8. Uit het antwoord op vraag 6 van de eerdere vragen blijkt dat lokale zwerfafvalgroepen niet worden geattendeerd op aanstaande maai- en snoeiactiviteiten. Hoeveel dagen van tevoren wordt bepaald dat een bepaald stuk groen gemaaid of gesnoeid gaat worden?
Antwoord:
Het maaien van gazons is een doorlopende activiteit van de aannemer. Dit is ook afhankelijk van weersomstandigheden (zie ook antwoord 1). Bij groeizaam weer moet immers vaker gemaaid worden. Het is dus niet ver van tevoren bekend op welk moment en locatie gemaaid wordt. Het attenderen van vrijwilligers over het moment van maaien is praktisch niet haalbaar. Voor het extensieve maaiwerk (bermen en ruiggrasterreinen) is een weekplanning te overleggen om mogelijk werkzaamheden te kunnen combineren.
9. Staat de gemeente überhaupt in contact met (vaste) zwerfafvalraap vrijwilligers? Zo ja, hoe krijgt dit contact vorm?
Antwoord:
De gemeente (team Tilburg Schoon) heeft wel een postbus schoon@tilburg.nl voor dagelijkse vragen maar onderhoudt geen vast contact met vrijwilligers. Tilburg Schoon faciliteert gemeente breed door het thuisbezorgen van schoonmaakmateriaal en een vast jaarprogramma (kwartaal nieuwsbrief, 2 infor- matieve bijeenkomsten, wandelingen en bedankjes in de vorm van o.a. interviews of iets kleins). In de maand april is ook het boekje ‘zwerfafval’ met veel informatie en handige tips geïntroduceerd.
10. Is het mogelijk om een maai- en snoeikalender (o.i.d.) te publiceren, zodat lokale zwerfafvalgroepen juist op die plekken, kort vóór het maaien en snoeien, zwerfafval kunnen opruimen? Zo nee, zijn er andere mogelijkheden om de bereidwilligheid van vrijwilligers slim te koppelen aan maai- en snoeiactiviteiten, met als doel het minimaliseren van versnipperd, moeilijker op te ruimen zwerfafval?
Antwoord:
Voor het intensief maaien (gazons) is afstemming niet mogelijk omdat gestuurd wordt op beeldkwaliteit waarmee niet van tevoren is te zeggen waar wanneer gemaaid gaat worden. We kunnen het maaien en zwerfvuil ruimen wel mogelijk beter plannen voor het extensieve maaien (1-2 keer per jaar: in het voor- en najaar). Dit zou wel vooraf gecommuniceerd kunnen worden.
11. Hoeveel kosten maakt de gemeente op jaarbasis mbt zwerfafval? Waar bestaan deze kosten uit?
Antwoord:
Jaarlijks wordt er ca 4,5 miljoen besteed aan het opruimen van zwerfafval. De werkzaamheden bestaan uit het ledigen van de afvalbakken, het opruimen van zwerfafval op straat, in het gras, bossen en beplanting en uit vijvers. Maar ook het ophalen van illegale stort en het verwerken van afval valt onder deze kosten.
12. Kunnen de beleidsstukken mbt zwerfafval worden toegevoegd?
Antwoord:
Het beheerplan schoon is als bijlage van het IBOR door de Raad vastgesteld. Daarin staat hoe Schoon aansluit bij het beleid van de gemeente en welke ambitie daarbij hoort.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Technische vragen: Gemeentelijk beleid omtrent overlast veroorzakende dieren zoals ratten, muizen en duiven
Lees verderSchriftelijke vragen: Klimaatactivist krijgt politie over de vloer
Lees verder