Tech­nische vragen: Vervolg­vragen over uitbreiding parkeer­plaats in een Natura 2000-gebied en nabij een stil­te­gebied


Tech­nische vragen

Indiendatum: 29 jan. 2024

Op 29 november jl. ontvingen we de beantwoording van onze eerdere technische vragen over de plannen om een parkeerplaats, gelegen ín Natura 2000-gebied Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen, aan te passen. Bedankt voor de beantwoording, maar wij hebben wel een aantal vervolgvragen hierop.

1. Wat is de huidige stand van zaken van deze plannen?

2. In de beantwoording staat: “De verwachting is dat De Loonse en Drunense duinen er baat bij hebben als de entrees beter worden gefaciliteerd en auto’s goed worden gestuurd.” Kan er, naar verwachting, überhaupt sprake zijn van een parkeerplaats in/tegen een Natura 2000-gebied waarvan vast staat (getuige de natuurdoelanalyse) dat de stikstofdepositie fors omlaag moet? (Indien deze vraag als te politiek wordt gezien, kan de beantwoording van deze vraag natuurlijk achterwege blijven.)

3. Is het in de concretisering van de plannen dat de parkeerplaats er verdwijnt, of blijft er sowieso een parkeerplaats?

4. Kunnen we het schetsontwerp en/of de kostenraming (zoals genoemd in de beantwoording) inzien?

5. Kunnen we op de hoogte gehouden worden van nieuwe stappen in dit dossier?

Indiendatum: 29 jan. 2024
Antwoorddatum: 7 feb. 2024

Op 29 november jl. ontvingen we de beantwoording van onze eerdere technische vragen over de plannen om een parkeerplaats, gelegen ín Natura 2000-gebied Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen, aan te passen. Bedankt voor de beantwoording, maar wij hebben wel een aantal vervolgvragen hierop.

1. Wat is de huidige stand van zaken van deze plannen?

Antwoord:
Er ligt een schetsontwerp incl. kostenraming en we hebben toestemming van de grondeigenaar om zijn grond te gebruiken.


2. In de beantwoording staat: “De verwachting is dat De Loonse en Drunense duinen er baat bij hebben als de entrees beter worden gefaciliteerd en auto’s goed worden gestuurd.” Kan er, naar verwachting, überhaupt sprake zijn van een parkeerplaats in/tegen een Natura 2000-gebied waarvan vast staat (getuige de natuurdoelanalyse) dat de stikstofdepositie fors omlaag moet? (Indien deze vraag als te politiek wordt gezien, kan de beantwoording van deze vraag natuurlijk achterwege blijven.)

Antwoord:
Het is onze verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor deze waardevolle natuurgebieden.
Het managen van al die bezoekers hoort daar ook bij. Dit kan o.a. door het optimaliseren van bestaande parkeerplaatsen(Schoorstraat, Bosch en Duin en Rustende jager). Op deze manier kunnen we op korte termijn de overlast op voor de omwonenden in de omgeving beperken en schade aan de bermen voorkomen.
Voor de lange termijn hebben we vanuit de projecten Landschapspark Pauwels en de Oostflank een programma voor het afwaarts zoneren van bezoekers in de schil LDD opgenomen.
Er gaat gezocht worden naar alternatieve parkeergelegenheden, breder in de omgeving en met een scheiding van doelgroepen (fietser, wandelaar, kort of lang bezoek).
Door de parkeerdruk te verspreiden over het hele gebied, blijft de negatieve invloed op de natuur laag maar de mogelijkheid om te genieten van de natuur wel mogelijk.


3. Is het in de concretisering van de plannen dat de parkeerplaats er verdwijnt, of blijft er sowieso een parkeerplaats?

Antwoord:
Deze parkeerplaatsen liggen er al sinds mensenheugenis, de behoefte aan parkeerruimte wordt alleen maar groter gezien het groeiend aantal bezoekers


4. Kunnen we het schetsontwerp en/of de kostenraming (zoals genoemd in de beantwoording) inzien?

Antwoord:
Nee omdat we de omwonenden (nog) niet hebben geïnformeerd.


5. Kunnen we op de hoogte gehouden worden van nieuwe stappen in dit dossier?

Antwoord:
Ja dat kan.

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Technische vragen: Mogelijkheden van verticale vergroening van de stad

Lees verder

Technische vragen: Vervolgvraag Recropassage de Spinder

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer