Schriftelijke vragen: De financiële situatie van Dierenopvang Hart van Brabant en de Dierenambulance
Schriftelijke vragen
Indiendatum: 18 nov. 2024
Onze fractie vindt zorg voor en opvang van dieren erg belangrijk. Al in 2022 zijn wij begonnen met vragen stellen over de situatie rondom onze lokale dierenopvang, Dierenopvang Hart van Brabant en de Dierenambulance.
Doordat er in 2022 zaken stonden te veranderen, zoals contracten e.d., en doordat de subsidiering voor de opvang niet in de perspectiefnota of programmabegroting te vinden is, hebben wij lang niet inzichtelijk gehad hoe het ervoor staat qua begroting, personele planning, bereikbaarheid en regioafspraken. Graag komen wij hier nu op terug met onderstaande vragen.
1. In reactie op onze technische vragen over de begroting van 2023 is o.m. aangegeven: “Tevens zal komend jaar worden besproken of er een gezamenlijke standpunt is over de reikwijdte van eventuele extra taken bovenop hetgeen wettelijk voor gemeenten is voorgeschreven” (antwoord 67). Heeft deze bespreking plaatsgevonden, en is er een gezamenlijk standpunt geformuleerd? Zo ja, hoe luidt het gezamenlijke standpunt? Zo nee, waarom niet; waarop is het formuleren van een gezamenlijk standpunt spaak gelopen?
2. In de beantwoording van onze technische vragen over de begroting van 2023 staat ook het volgende: “Het structurele effect zal op basis van accountgesprekken met Dierenopvang Hart van Brabant verder onderzocht / gemeten worden” (antwoord 69). Is het structurele effect al onderzocht / gemeten, en zo ja, wat is de uitkomst hiervan, en welke gevolgen zijn hieraan gegeven?
3. Uit de begroting, van de dierenambulance en de honden- en kattenopvang, voor 2022 bleek dat er in 2022 een financieel tekort à € 16.345 was. Op welke manier is getracht toekomstige financiële tekorten te voorkomen en waar is dat terug te vinden in de subsidieovereenkomst 2022-2026 met de dierenopvang?
4. Tijdens het werkbezoek aan de dierenopvang eind 2023 is kenbaar gemaakt aan de raad dat het rondkrijgen van de personele planning een uitdaging voor het honden- en kattenasiel is. Tevens heeft wethouder Celik aangegeven dat er in de maanden daaropvolgend gesprekken zouden plaatsvinden over de financiële situatie van de opvang. Wat is er uit die gesprekken naar voren gekomen?
5. Wat was destijds (eind 2023) de financiële situatie van de opvang en wat is die nu?
6. Hoe ziet het college haar rol in de financiële situatie van de Dierenopvang Hart van Brabant en de Dierenambulance?
7. Indien nodig, op welke manier heeft het college gehandeld om de financiële situatie van de opvang (structureel) te verbeteren?
8. Aan welke knoppen valt te draaien mocht de bedrijfsvoering of begroting van de dierenopvang niet toereikend zijn?
9. In de beantwoording van de eerder genoemde technische vragen is ook aangegeven dat
de kosten voor de honden- en kattenopvang en de dierenambulance structureel door gemeentelijke budgetten worden gedekt (antwoord 70). Op basis waarvan wordt de hoogte van het gemeentelijke budgetten voor de dierenopvang bepaalt, en wat zouden redenen zijn voor het al dan niet verhogen of verlagen van deze budgetten?
10. Welke voorwaarden worden aan de dierenopvang gesteld bij deze kostendekking door de gemeente; Waar mogen de middelen aan worden besteed, zijn er maximale bedragen per kostenpost, mogen er vrijwilligersvergoedingen mee gedekt worden, etc.?
11. Hoe ziet vervolgens de verantwoording, van de bestedingen van gemeentelijke middelen, eruit?
12. Eerder heeft onze fractie geconstateerd dat de bereikbaarheid van de dierenambulance niet altijd als voldoende wordt ervaren door inwoners die deze trachten te bereiken. Wij hebben daar vorig jaar schriftelijke vragen over gesteld, die ook zijn beantwoord. Zijn hier inmiddels stappen gezet en/of is dit onderdeel van gesprekken geweest tussen de dierenopvang en gemeente Tilburg?
Indiendatum:
18 nov. 2024
Antwoorddatum: 14 jan. 2025
Onze fractie vindt zorg voor en opvang van dieren erg belangrijk. Al in 2022 zijn wij begonnen met vragen stellen over de situatie rondom onze lokale dierenopvang, Dierenopvang Hart van Brabant en de Dierenambulance.
Doordat er in 2022 zaken stonden te veranderen, zoals contracten e.d., en doordat de subsidiering voor de opvang niet in de perspectiefnota of programmabegroting te vinden is, hebben wij lang niet inzichtelijk gehad hoe het ervoor staat qua begroting, personele planning, bereikbaarheid en regioafspraken. Graag komen wij hier nu op terug met onderstaande vragen.
1. In reactie op onze technische vragen over de begroting van 2023 is o.m. aangegeven: “Tevens zal komend jaar worden besproken of er een gezamenlijke standpunt is over de reikwijdte van eventuele extra taken bovenop hetgeen wettelijk voor gemeenten is voorgeschreven” (antwoord 67). Heeft deze bespreking plaatsgevonden, en is er een gezamenlijk standpunt geformuleerd? Zo ja, hoe luidt het gezamenlijke standpunt? Zo nee, waarom niet; waarop is het formuleren van een gezamenlijk standpunt spaak gelopen?
Antwoord:
Met de deelnemende gemeenten en de Diamant-groep als uitvoerder van de Dierenopvang Hart van Brabant hebben we gesprekken gevoerd over de reikwijdte en uitvoering van de taken van de opvang van honden en katten. Hierbij is enerzijds bepaald wat de gemeentelijke taken volgens landelijke weten regelgeving zijn en anderzijds welke ambities de gemeenten hierop gezamenlijk delen. Met name betrof dit de volgende onderwerpen:
- Duur van de opvang: overeengekomen is dat deze ook boven de wettelijk opgelegde verblijfsduur
waar nodig wordt voortgezet. - Plaatsing: hierin is de inspanningsverplichting voor (door)plaatsing van zwerfdieren geregeld. M.b.t.
de opvang van zwerfkatten betreft dit o.m. de invulling van de functie kittencoördinator. Ook is er
een protocol afgesproken bij het besluit tot euthanasie. - Werkwijze dierenambulance (tijden beschikbaarheid, welke dieren, enz.)
Het gezamenlijk standpunt is vastgelegd in een Service Level Agreement en is operationeel verder
uitgewerkt in (interne) werkprotocollen.
2. In de beantwoording van onze technische vragen over de begroting van 2023 staat ook het volgende: “Het structurele effect zal op basis van accountgesprekken met Dierenopvang Hart van Brabant verder onderzocht / gemeten worden” (antwoord 69). Is het structurele effect al onderzocht / gemeten, en zo ja, wat is de uitkomst hiervan, en welke gevolgen zijn hieraan gegeven?
Antwoord:
Het financieel structureel effect, waar de technische vraag bij de ontwerp Programmabegroting 2023 op doelt betrof de opvang van vogels en konijnen. Dit is voor in totaal jaarlijks € 103.000 in de gemeentelijke meerjarenbegroting Dierenopvang 2022 – 2026 opgenomen. Deze meerjarenbegroting houdt Tilburg als penvoerder bij voor alle deelnemende gemeenten aan dierenopvang (honden, katten,
vogels en konijnen).
3. Uit de begroting, van de dierenambulance en de honden- en kattenopvang, voor 2022 bleek dat er in 2022 een financieel tekort à € 16.345 was. Op welke manier is getracht toekomstige financiële tekorten te voorkomen en waar is dat terug te vinden in de subsidieovereenkomst 2022-2026 met de dierenopvang?
Antwoord:
Met de Diamant-groep hebben we in 2022 een nieuwe méérjarige inbestedingsovereenkomst gesloten voor de uitvoering van de dierenopvang (toen nog genoemd DOC-T) voor de periode tot 2026. Hierbij is tevens de jaarlijkse financiële bijdrage van de gemeente voor deze periode vastgelegd. In de overeenkomst is ook aangegeven dat in geval van onvoorziene omstandigheden, die leiden tot incidentele dan wel structurele financiële gevolgen m.b.t. de begroting tijdens de looptijd van de overeenkomst, de partijen hierover in gesprek gaan. In de afgelopen periode hebben we met de Diamant-groep gesprekken gevoerd over de oorzaken van de financiële druk en de mogelijkheden deze te verlichten. Hierbij is ook de afweging gemaakt of en in hoeverre dit onderdeel is van het risico van de opdrachtnemer. Afgesproken is dat de structurele
financiële doorwerking in de nieuwe inbestedingsovereenkomst vanaf 2026 zal landen. Ten aanzien van het huidige jaar is in de Programmabegroting een extra incidentele bijdrage van € 100.000,- opgenomen. Hiermee is het tekort over dit jaar gedeeltelijk gedekt. Het resterende deel zien we voor risico opdrachtnemer en we vragen hiervoor ook bijdragen van de overige deelnemende gemeenten.
4. Tijdens het werkbezoek aan de dierenopvang eind 2023 is kenbaar gemaakt aan de raad dat het rondkrijgen van de personele planning een uitdaging voor het honden- en kattenasiel is. Tevens heeft wethouder Celik aangegeven dat er in de maanden daaropvolgend gesprekken zouden plaatsvinden over de financiële situatie van de opvang. Wat is er uit die gesprekken naar voren gekomen?
Antwoord:
Het blijkt vanwege diverse redenen moeilijker werkplekken in te laten vullen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Enerzijds heeft dat geleid tot de noodzaak van inzet van méér begeleiding en anderzijds zijn ook plekken noodgedwongen ingevuld door reguliere arbeidskrachten. Beide maatregelen werken kostenverhogend. Zie verder beantwoording vraag 3.
5. Wat was destijds (eind 2023) de financiële situatie van de opvang en wat is die nu?
Antwoord:
De gemeentelijke kosten voor Dierenopvang Hart van Brabant honden en katten (beheer en huur) staan voor € 808.997,88 in de gemeentelijke meerjarenbegroting (prijspeil 2024). Deze kosten worden verrekend op basis van inwoneraantal over de deelnemende gemeenten Baarle-Nassau, Goirle, Hilvarenbeek, Oisterwijk en Tilburg. De bijdrage van Tilburg is € 559.502,30.
Het door de Diamant-groep berekende tekort over 2023 van de Dierenopvang HvB was € 115.000,-. Het resultaat 2024 is nog niet bekend. Voor het lopende jaar 2025 voorzien wij (gemeente Tilburg), zoals gezegd in een extra incidentele financiële bijdrage van € 100.000,- ter demping van het tekort. (zie antwoord vraag 3).
6. Hoe ziet het college haar rol in de financiële situatie van de Dierenopvang Hart van Brabant en de Dierenambulance?
Antwoord:
Zoals in het akkoord Meer voor elkaar is opgenomen “(..) scheppen we de juiste randvoorwaarden, zodat de dierenopvang en de bijbehorende dierenambulance goed hun werk kunnen blijven doen.” Onder deze randvoorwaarden zien we ook dat we hiervoor voldoende financiële middelen beschikbaar stellen. Nota bene: deze rol en verantwoordelijkheid willen we samen met de regio pakken, omdat we de opvang met elkaar organiseren en bestuurlijk vaststellen.
7. Indien nodig, op welke manier heeft het college gehandeld om de financiële situatie van de opvang (structureel) te verbeteren?
Antwoord:
Zie antwoorden vragen 3 en 4.
8. Aan welke knoppen valt te draaien mocht de bedrijfsvoering of begroting van de dierenopvang niet toereikend zijn?
Antwoord:
Lasten:
- De Dierenopvang werkt met een 0-begroting als financiële opgave vanuit de Diamant-groep. De groeiende behoefte aan reguliere medewerkers zorgt hier voor oplopende spanning. Daarom blijft het belangrijk om het werk zodanig in te richten dat onze doelgroep zoveel als mogelijk een passende plek kan vinden. Als het echt niet anders kan wordt pas een beroep gedaan op de reguliere arbeidsmarkt.
- Kostenbeheersing is ingezet, bijvoorbeeld door middel van een nieuwe aanbesteding van de dienstverlening door de dierenarts, een andere leverancier van het voer en de verduurzaming van het gebouw wat voor lagere (energie-)kosten zorgt.
Baten
- Uitbreiding van het aantal deelnemende gemeenten in Hart van Brabant kan de stijging van de bijdrage van de oorspronkelijke 5 gemeenten beperken. Potentieel kunnen we aan de ruim 300.000 inwoners van de huidige deelnemers er nog 140.000 aan toe voegen.
- Extra inzet op het verkrijgen van nalatenschappen en sponsoring vergt een investering in menskracht maar kan zorgen voor een toestroom van middelen die nu nog beperkt is.
- Verhogen gemeentelijke bijdragen
9. In de beantwoording van de eerder genoemde technische vragen is ook aangegeven dat de kosten voor de honden- en kattenopvang en de dierenambulance structureel door gemeentelijke budgetten worden gedekt (antwoord 70). Op basis waarvan wordt de hoogte van het gemeentelijke budgetten voor de dierenopvang bepaalt, en wat zouden redenen zijn voor het al dan niet verhogen of verlagen van deze budgetten?
Antwoord:
Zie antwoorden op vragen 3 en 4.
10. Welke voorwaarden worden aan de dierenopvang gesteld bij deze kostendekking door de gemeente; Waar mogen de middelen aan worden besteed, zijn er maximale bedragen per kostenpost, mogen er vrijwilligersvergoedingen mee gedekt worden, etc.?
Antwoord:
In de Service Level Agreement zijn algemene kwalitatieve ‘eisen’ opgenomen. We stellen geen nadere voorwaarden waar de gemeentelijke bijdragen aan worden besteed. Hier wordt door de Diamant-groep wel verantwoording over afgelegd (zie antwoord volgende vraag).
11. Hoe ziet vervolgens de verantwoording, van de bestedingen van gemeentelijke middelen, eruit?
Antwoord:
In de overeenkomst dierenopvang en inzet dierenambulance met Diamant-groep en deelnemende gemeenten zijn afspraken vastgelegd ten aanzien van administratie en rapportage van opgevangen dieren en daaraan verbonden kosten. Hiervan wordt een jaarlijkse rapportage aan de gemeenten voorgelegd en in bestuurlijk overleg besproken. Er is daarnaast elke drie maanden een ambtelijk overleg van de deelnemende gemeenten en de beheerder van de Dierenopvang vanuit de Diamant-groep.
De verantwoording naar de raad vindt plaats via de rapportage van de reguliere P&C cyclus.
12. Eerder heeft onze fractie geconstateerd dat de bereikbaarheid van de dierenambulance niet altijd als voldoende wordt ervaren door inwoners die deze trachten te bereiken. Wij hebben daar vorig jaar schriftelijke vragen over gesteld, die ook zijn beantwoord. Zijn hier inmiddels stappen gezet en/of is dit onderdeel van gesprekken geweest tussen de dierenopvang en gemeente Tilburg?
Antwoord:
De Dierenambulance is 7 dagen per week dagelijks van 9.00 uur tot 23.00 uur bereikbaar en beschikbaar. Er wordt dagelijks in 3 shifts gewerkt. De Dierenambulance beschikt over 2 ambulances. Bewoners kunnen in de nachtelijke uren een melding doen bij de politie. Als er een dier opvang nodig heeft in de nacht kan de politie het pand in en het betreffende dier binnen in tijdelijke opvang zetten. De bezetting van de ambulances draait volledig op vrijwilligers. Dit vraagt een inspanning voor de
werving van nieuwe collega’s en het maken van de planning. Afgelopen jaar is er ambulance-coördinator aangesteld. Deze medewerker zorgt voor de werving van nieuwe vrijwilligers en doet de intake. Iedere nieuwe medewerker op de ambulance krijgt een uitgebreid inwerkprogramma. Tevens wordt er een scholingsprogramma aangeboden. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een bijna sluitende bezetting op de ambulance op de eerder aangegeven uren. In uitzonderingsgevallen lukt het niet een gewenste bezetting van 2 medewerkers te realiseren, waardoor dan de ambulance met bezetting van één medewerker uitrijdt.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Technische vragen: Vogels op evenementen
Lees verderTechnische vragen: De scheiding tussen mensen en niet-menselijke dieren op het recroduct onder de N261
Lees verder