Tech­nische vragen: Nieuwe concessie Openbaar Busvervoer


Tech­nische vragen

Indiendatum: 6 jun. 2024

Naar aanleiding van de informatiesessie over het Programma van Eisen ten behoeve van de nieuwe OV concessie heeft onze fractie nog een aantal vragen:

1. Het is in de sessie niet besproken maar onze fractie gaat ervanuit dat alle stadsbussen ZE-bussen (zero emission) zijn. Klopt dit?

2. Welke lijnen blijven nog op fossiele brandstof rijden en wordt erin voorzien dat deze binnen de looptijd van de concessie ook overgaan naar ZE-bussen?

3. Moeten voor die lijnen, die naar verwachting in de toekomst nog overgaan van fossiel naar ZE, nog (laad)faciliteiten, etc. worden aangelegd? Ligt de financiering daarvan bij de gemeentes of bij de provincie?

4. Hoe zit het met kleinere buurtbussen, etc.? Gaan hier ook ZE-voertuigen op ingezet worden?

5. Is de busremise naast het BAT bij de Ceramstraat voldoende om alle bussen te stallen ook qua laadcapaciteit?

6. Is er met betrekking tot de netwerkcongestie voldoende netruimte om t.z.t. alle bussen op te laden?

7. Op welke plekken naast de remise komen er nog laadfaciliteiten?

8. De plannen met betrekking tot de busbanen op de Spoorlaan en Ringbaan West; wordt dit nog binnen de huidige concessie voltooit of wordt hier een plan gemaakt?

9. Op dit moment is er een P+R faciliteit bij station Tilburg Universiteit. Komt hier naar verwachting ook een in de omgeving van het centrale trein station?

Indiendatum: 6 jun. 2024
Antwoorddatum: 7 jun. 2024

Naar aanleiding van de informatiesessie over het Programma van Eisen ten behoeve van de nieuwe OV concessie heeft onze fractie nog een aantal vragen:

1. Het is in de sessie niet besproken maar onze fractie gaat ervanuit dat alle stadsbussen ZE-bussen (zero emission) zijn. Klopt dit?

Antwoord:
De ambitie is het gehele concessiegebied ZE per ingaande van de nieuwe concessie, maar de eis is uiterlijk 2030 alles ZE. Alle gewone stadsbussen hebben de eis per dec 2026 ZE te zijn, daarnaast ook de shuttle naar Stappegoor en de HOV-stadslijn naar Tilburg-Noord. Alleen voor de gelede bussen van de HOV-Stadslijn naar de Reeshof, de buurtbussen die in Biezenmortel - Udenhout rijdt en voor versterkingsritten is er een overgangsperiode in het ontwerp PvE opgenomen. Dit vanwege technische (on)mogelijkheden en betaalbaarheid. Maar ook voor deze voertuigen geldt de eis van uiterlijk 2030 ZE. Versterkingsritten zijn overigens ritten die tijdens de spits ‘extra’ rijden.


2. Welke lijnen blijven nog op fossiele brandstof rijden en wordt erin voorzien dat deze binnen de looptijd van de concessie ook overgaan naar ZE-bussen?

Antwoord:
Zoals nu in het Ontwerp PVE is opgenomen voor de gemeente Tilburg: alleen de HOV-stadslijn naar de Reeshof die uiterlijk wordt vervangen in 2030 voor een ZE voertuig en de Buurtbus 239 (Biezenmortel-Udenhout), ook uiterlijk 2030 vervanging door een ZE voertuig.


3. Moeten voor die lijnen, die naar verwachting in de toekomst nog overgaan van fossiel naar ZE, nog (laad)faciliteiten, etc. worden aangelegd? Ligt de financiering daarvan bij de gemeentes of bij de provincie?

Antwoord:
Uitgangspunt is dat de busremise over voldoende capaciteit zal beschikken om alle voertuigen te laden. Er wordt niet tussentijds geladen.


4. Hoe zit het met kleinere buurtbussen, etc.? Gaan hier ook ZE-voertuigen op ingezet worden?

Antwoord:
Ja, ook de buurtbus wordt elektrisch. Uiterlijk 2030.


5. Is de busremise naast het BAT bij de Ceramstraat voldoende om alle bussen te stallen ook qua laadcapaciteit?

Antwoord:
De capaciteit van de busremise is momenteel in onderzoek.


6. Is er met betrekking tot de netwerkcongestie voldoende netruimte om t.z.t. alle bussen op te laden?

Antwoord:
Ook vanwege netwerkcongestie is de busremise momenteel in onderzoek.


7. Op welke plekken naast de remise komen er nog laadfaciliteiten?

Antwoord:
Er komen geen laadfaciliteiten buiten de busremise.


8. De plannen met betrekking tot de busbanen op de Spoorlaan en Ringbaan West; wordt dit nog binnen de huidige concessie voltooit of wordt hier een plan gemaakt?

Antwoord:
We zijn momenteel bezig met rekenmodellen en schetsontwerpen voor een aantal wegen, om voldoende doorstroming (en dus korte reistijd en een betrouwbare reis) voor busverkeer te kunnen bieden. Mogelijk kunnen we tijdens de huidige concessie al iets aan verbeteringen realiseren, maar dat is nog onzeker. Dat loopt nog. De provincie wil de komende maanden afspraken maken met de gemeente Tilburg, zodat de vervoerder met de juiste uitgangspunten kan inschrijven op de aanbesteding.


9. Op dit moment is er een P+R faciliteit bij station Tilburg Universiteit. Komt hier naar verwachting ook een in de omgeving van het centrale trein station?

Antwoord:
We zoeken naar een invulling van de P&R ruimte die eerder beschikbaar was. De wijze waarop en de precieze locatie wordt dit jaar nader verkend in overleg met NS.

Interessant voor jou

Technische vragen: Vergunning evenementen met dieren

Lees verder

Schriftelijke vragen: Weer een reptielenbeurs in Tilburg?

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer