Technische vragen: ‘Band op spanning’
Technische vragen
Indiendatum: 6 mei 2024
In maart en april konden automobilisten gratis de bandenspanning van hun auto laten controleren, en zonnodig de banden gratis laten bijvullen. Voor ruim duizend auto’s is hier gebruik van gemaakt. Door optimalisering van de bandenspanning besparen de eigenaars van de betreffende auto’s een mooi bedrag aan brandstofkosten. In het bericht over de resultaten staat: “Tilburgers bespaarden naar schatting 3.757 liter brandstof, 140 ton CO₂. In totaal werd ruim 16.928 euro aan brandstof bespaard. Dat is 15,57 euro per auto.”
1. Hoeveel heeft de actie ‘Band op spanning’ ongeveer gekost en vanuit welke middelen is het bekostigd?
2. Ligt een vervolg in het verschiet en is de actie eventueel uit te breiden richting andere vormen van vervoer?
3. Zijn de automobilisten die van de actie gebruik hebben gemaakt individueel gewezen op de kostenbesparing die de optimalisatie van de bandenspanning voor hen betekent?
4. Wat waren de reacties van de benaderde personen door ‘Band op spanning’?
5. Hoe is het totaalbedrag van ruim 16.928 euro berekend op basis van de geschatte besparing van 3.757 liter brandstof, gezien de som hiervan een literprijs van 4,50 euro geeft? Graag een toelichting.
Indiendatum:
6 mei 2024
Antwoorddatum: 16 mei 2024
In maart en april konden automobilisten gratis de bandenspanning van hun auto laten controleren, en zonnodig de banden gratis laten bijvullen. Voor ruim duizend auto’s is hier gebruik van gemaakt. Door optimalisering van de bandenspanning besparen de eigenaars van de betreffende auto’s een mooi bedrag aan brandstofkosten. In het bericht over de resultaten staat: “Tilburgers bespaarden naar schatting 3.757 liter brandstof, 140 ton CO₂. In totaal werd ruim 16.928 euro aan brandstof bespaard. Dat is 15,57 euro per auto.”
1. Hoeveel heeft de actie ‘Band op spanning’ ongeveer gekost en vanuit welke middelen is het bekostigd?
Antwoord:
De publieksactie heeft € 17.765 gekost. Hiervoor zijn op 2 locaties (bij Hornbach Reeshof en woonboulevard AaBefabriek) in totaal 13 acties uitgevoerd met een team van 3 personen. De actie is bekostigd uit het zg. SUMP-budget. Dat is het budget voor duurzame mobiliteit.
2. Ligt een vervolg in het verschiet en is de actie eventueel uit te breiden richting andere vormen van vervoer?
Antwoord:
De publieksactie wordt al enige jaren op rij georganiseerd. De actie is gericht op particulier gebruik van personenauto’s. Stimuleren van fiets- en openbaarvervoergebruik zijn ook doelen van het mobiliteitsbeleid, maar vallen buiten de scope van deze actie.
3. Zijn de automobilisten die van de actie gebruik hebben gemaakt individueel gewezen op de kostenbesparing die de optimalisatie van de bandenspanning voor hen betekent?
Antwoord:
Ja. De automobilisten krijgen een resultatenkaart, waarop staat of er een afwijkende bandenspanning is geconstateerd (tov. advieswaarden voor de specifieke band) en/of dat er een lekke band is geconstateerd.
4. Wat waren de reacties van de benaderde personen door ‘Band op spanning’?
Antwoord:
De actie wordt sterk gewaardeerd blijkt uit de terugkoppeling van de uitvoerende organisatie. Er zijn tot op heden geen klachten bekend die bij de gemeente zijn binnengekomen over de acties.
5. Hoe is het totaalbedrag van ruim 16.928 euro berekend op basis van de geschatte besparing van 3.757 liter brandstof, gezien de som hiervan een literprijs van 4,50 euro geeft? Graag een toelichting.
Antwoord:
Per auto is berekend hoeveel procent zuiniger deze rijdt met op juiste spanning opgepompte banden. Daarnaast is gekeken naar het gemiddelde verbruik wat bij de auto hoort. Op die manier wordt er een aantal liter besparing berekend. Dit kan je weer maal de brandstofprijs doen om tot een bedrag te komen. Er is uitgegaan van een gemiddelde brandstofprijs (van o.a. diesel, benzine en elektriciteit) en er is een verschil in berekening tussen particulier bezit en een leaseauto. Tot slot is ook een bedrag opgenomen voor de band. Als die sneller slijt, moet de ook sneller worden vervangen.
Er zijn dus meerdere posten in de berekening meegenomen.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Technische vragen: Opvolging mondelinge vragen Week zonder vlees en zuivel
Lees verderTechnische vragen: Overeenkomst weekmarkten
Lees verder