Technische vragen: Verhelderende vragen over Werkprogramma OMWB Tilburg 2024
Technische vragen
Indiendatum: 1 feb. 2024
Wij hebben een aantal verhelderende vragen n.a.v. het Werkprogramma OMWB Tilburg 2024.
1. De energiebesparingsplicht voor bedrijven bestaat al decennialang. Naleving daarvan is tot op vandaag een zorgenkind. De energiebesparingsplicht is meerdere keren aangescherpt, en de informatieplicht energiebesparing recent ook. We lezen dat de gemeente nu samen met de OWMB een proef rondom stimulerend energietoezicht doet, om bedrijven te “verleiden om te investeren in energiemaatregelen met behulp van een energiebesparingstool”. Wat houdt de proef in? Gaat dat om ‘informatie gestuurde toezicht’? Hoe verhoudt het verleiden zich tot de energiebesparingsplicht? Graag een toelichting.
2. Onze fractie is groot voorstander van de transitie naar een circulaire economie. We zijn er dan ook positief over dat er in het werkprogramma aandacht is voor circulaire economie. We lezen dat “de omslag naar een circulaire economie voor een omgevingsdienst betekent dat ze op een andere manier dan zij gewend is naar haar eigen rol moet kijken.” Wij kunnen ons niet direct voorstellen wat dit betekent; hoe zorgt de omslag naar een circulaire economie bij bedrijven voor een andere rolopvatting van de omgevingsdiensten? Graag een toelichting.
Indiendatum:
1 feb. 2024
Antwoorddatum: 9 feb. 2024
Wij hebben een aantal verhelderende vragen n.a.v. het Werkprogramma OMWB Tilburg 2024.
1. De energiebesparingsplicht voor bedrijven bestaat al decennialang. Naleving daarvan is tot op vandaag een zorgenkind. De energiebesparingsplicht is meerdere keren aangescherpt, en de informatieplicht energiebesparing recent ook. We lezen dat de gemeente nu samen met de OWMB een proef rondom stimulerend energietoezicht doet, om bedrijven te “verleiden om te investeren in energiemaatregelen met behulp van een energiebesparingstool”. Wat houdt de proef in? Gaat dat om ‘informatie gestuurde toezicht’? Hoe verhoudt het verleiden zich tot de energiebesparingsplicht? Graag een toelichting.
Antwoord:
Het reguliere toezicht wordt sinds 2019 informatiegestuurd uitgevoerd door gespecialiseerde energietoezichthouders van de OMWB. ‘Informatiegestuurd’ betekent dat de ingediende rapportages in het kader van de informatieplicht gebruikt worden om de uit te voeren energiecontroles bij bedrijven te prioriteren. Deze controles zijn op Erkende Maatregelen.
Daarnaast is er inderdaad een 3-jarige pilot Stimulerend Energietoezicht met 19 bedrijven en instellingen gestart. Dit is vooral bedoeld om verder te kijken en gaan dan de Erkende Maatregelen omdat de mogelijkheden van energiebesparing vaak veel groter zijn. Het verleiden gaat hier dus om het nemen van meer maatregelen dan alleen de erkende. Hiertoe is een online platform ingericht waar overheden en deelnemers gegevens met elkaar uitwisselen. Hier kunnen deelnemers besparingsacties inplannen en de besparingen zijn direct zichtbaar door koppeling met de uitleesbare energiemeters.
2. Onze fractie is groot voorstander van de transitie naar een circulaire economie. We zijn er dan ook positief over dat er in het werkprogramma aandacht is voor circulaire economie. We lezen dat “de omslag naar een circulaire economie voor een omgevingsdienst betekent dat ze op een andere manier dan zij gewend is naar haar eigen rol moet kijken.” Wij kunnen ons niet direct voorstellen wat dit betekent; hoe zorgt de omslag naar een circulaire economie bij bedrijven voor een andere rolopvatting van de omgevingsdiensten? Graag een toelichting.
Antwoord:
De kerntaak van de omgevingsdienst is uitvoering geven van de VTH-opdracht. Daarbij voert zij vergunningprocedures uit, voert het toezicht vanuit diverse wettelijke kaders uit en indien nodig handhaaft zij op de naleving van diverse wet- en regelgeving bij deze bedrijven. De omgevingsdienst is daarbij goed op de hoogte wat bij deze bedrijven speelt bij de naleving van de wet- en regelgeving en/of waar deze knelpunten biedt. De Circulaire Economie vraagt om een transitie van onder andere de grondstoffen – en afvalstoffenbalans, waarbij een lineaire keten omgebogen moet worden naar een circulaire keten. De CE vraagt van ons allen om op steeds hoogwaardigere manier om te gaan met grond- en afvalstoffen. Dit heeft gevolgen voor deze bedrijven, die daardoor ook de bedrijfsvoering moet aanpassen en daarmee ook in veel gevallen haar vergunning. Daar raakt CE direct de kerntaak van de omgevingsdienst (de VTH-opdracht). De wet- en regelgeving zal op een aantal fronten stevig aangepast moeten worden om de CE goed aan te jagen dan wel te doen slagen. Het zoeken naar kansen en belemmeringen binnen de wet- en regelgeving (voornamelijk de Omgevingswet) vraagt van de omgevingsdienst om daarin mee te denken. Dat is dus niet alleen maar uitvoering geven aan of handhaven vanuit de VTH-opdracht, maar samen met opdrachtgevers, bedrijven, ministerie e.d. actief meedenken om de CE gestalte te geven. Inzet van kennis en data over grond- en afvalstoffen bij de omgevingsdienst is daarbij zeer waardevol.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Technische vragen: Aandacht voor dieren in het Uitvoeringsprogramma Vergunning, Toezicht en Handhaving 2024
Lees verderMondelinge vragen: Geluidsoverlast festivals bij Beekse Bergen
Lees verder