Tech­nische vragen: Plaatsing haai­en­tanden fiets­paden


Tech­nische vragen

Indiendatum: 1 jun. 2023

De vraag is niet zo moeilijk, het antwoord wellicht wel. Daarom heb ik er een afbeelding bij geplaatst. Zie hieronder

Op dit moment hebben de fietsers op de groene lijn voorrang. De fietsers op de rode lijn vinden haaientanden (blauwe vakje) net na het oversteken van een grote kruising. In de ochtendspits gaat het om veel fietsers. Reguliere fietsen, fietsers met kinderen achterop, jonge/onervaren weggebruikers, bakfietsen, fietsen met aanhangers, scooters etc. Soms wel 10-15 tegelijk. Aangezien zij geen voorrang hebben blokkeren zij bij het wachten op voorrang de kruising op het geel gearceerde stuk. Het oranje gearceerde deel is de ruimte die de fietsers op de groene lijn hebben om stil te staan om voorrang te geven aan het fietsverkeer dat van de kruising af komt. Onze vragen zijn dan ook als volgt:

1. Bestaat de mogelijkheid om de haaientanden in het blauwe vak te verplaatsen naar het fietspad van de groene lijn? Ik weet namelijk niet of de wetgeving (o.b.v. CROW?) hierin voorziet.

2. Er zijn nog meer kruisingen met dit soort verkeerssituaties waarbij de overstekers over de drukke kruising voorrang moeten verlenen aan de "veiligere" parallelfietsbaan. Bijvoorbeeld kruising Spoortlaan – NSplein – Heuvelring etc. Heeft de gemeente in beeld wat voor soort kruisingen van dit type er nog meer zijn?

Indiendatum: 1 jun. 2023
Antwoorddatum: 27 jun. 2023

De vraag is niet zo moeilijk, het antwoord wellicht wel. Daarom heb ik er een afbeelding bij geplaatst. Zie hieronder

Op dit moment hebben de fietsers op de groene lijn voorrang. De fietsers op de rode lijn vinden haaientanden (blauwe vakje) net na het oversteken van een grote kruising. In de ochtendspits gaat het om veel fietsers. Reguliere fietsen, fietsers met kinderen achterop, jonge/onervaren weggebruikers, bakfietsen, fietsen met aanhangers, scooters etc. Soms wel 10-15 tegelijk. Aangezien zij geen voorrang hebben blokkeren zij bij het wachten op voorrang de kruising op het geel gearceerde stuk. Het oranje gearceerde deel is de ruimte die de fietsers op de groene lijn hebben om stil te staan om voorrang te geven aan het fietsverkeer dat van de kruising af komt. Onze vragen zijn dan ook als volgt:

1. Bestaat de mogelijkheid om de haaientanden in het blauwe vak te verplaatsen naar het fietspad van de groene lijn? Ik weet namelijk niet of de wetgeving (o.b.v. CROW?) hierin voorziet.

Antwoord:
De Spoorlaan en de Hart van Brabantlaan zijn voorrangswegen. Dit is geregeld met voorrangsbord type B1(zie foto). Dat betekent dat deze wegen voorrang hebben op het kruisend verkeer. Het vrijliggende fietspad langs de Hart van Brabantlaan en de Spoorlaan (onderdeel van de sternetfietsroutes), ligt direct naast de rijbaan en wordt beschouwd als onderdeel van de rijbaan. Daarom is de voorrangssituatie voor het gemotoriseerd verkeer en het fietsverkeer hetzelfde. Dit sluit aan bij de CROW-richtlijnen.
Het gebruik van haaientanden op fietspaden onderling wordt in Nederland niet consequent toegepast. Vaak is het niet nodig om extra haaientandenaan te brengen. Haaientanden verduidelijken de verkeerssituatie maar zijn niet verplicht omdat (fiets)-verkeer van rechts sowieso al voorrang heeft. Daarom handhaven we dezevoorrangssituatie en gaan we nu geen tegenstrijdige voorrangssituatie introduceren. Een eenduidige voorrangsregeling zorgt voor een uniforme verkeerssituatie vergelijkbaar met andere kruisingen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
Het kan uiteraard voorkomen dat fietsers iets langer op de rijbaan fietsen omdat zij voorrang moeten verlenen. Tussenhet groenlicht voor de fietsers en het groen van het auto verkeer altijd nog wat tijd. Dat geeft de fietser wat extra tijd. Het optrekkend verkeer, wat wacht voor het rode licht ziet wat er voor hen gebeurt en start en heeft veelal een lage startsnelheid.


2. Er zijn nog meer kruisingen met dit soort verkeerssituaties waarbij de overstekers over de drukke kruising voorrang moeten verlenen aan de "veiligere" parallelfietsbaan. Bijvoorbeeld kruising Spoortlaan – NSplein – Heuvelring etc. Heeft de gemeente in beeld wat voor soort kruisingen van dit type er nog meer zijn?

Antwoord:
Er zijn in Tilburg meerdere kruisingen waar drukke fietsroutes elkaar kruisen. Spoorlaan -NS plein is er inderdaad ook eentje (Spoorlaan ligt als geheel in de voorrang), maar ook de kruising Brokxlaan met Gasthuisring en de parkring. Het gaat om drukke fietsroutes waarbij het fietspad ook de voorrang van de rijbaan volgt.

Interessant voor jou

Technische vragen: Baby-peuterzwemmen gemeentelijke zwembaden

Lees verder

Technische vragen: Smariuskade

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer