Onderzoek trans­feria


Indiendatum: 5 mrt. 2024

De Partij voor de Dieren ving op dat er een onderzoek plaats vindt naar mogelijke locaties voor transferia. Dit zorgt bij onze fractie voor de volgende vragen.

1. Hoeveel locaties is de gemeente aan het onderzoeken?

2. Om welke locaties gaat het?

3. Aan welke eisen moet een transferium voldoen volgens de gemeente?

4. Wanneer worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd?

5. Wat zijn de (beleidsmatige) gevolgen van de uitkomsten van het onderzoek? Wordt dit in een beleidsstuk gegoten wat naar de raad komt? Hoe landen de uitkomsten?

Indiendatum: 5 mrt. 2024
Antwoorddatum: 14 mrt. 2024

De Partij voor de Dieren ving op dat er een onderzoek plaats vindt naar mogelijke locaties voor transferia. Dit zorgt bij onze fractie voor de volgende vragen.

1. Hoeveel locaties is de gemeente aan het onderzoeken?

Antwoord:
In de OV-agenda zijn twee locaties aangewezen, te weten in de omgeving Kempenbaan (A58) en omgeving Midden-Brabantlaan (N261).


2. Om welke locaties gaat het?

Antwoord:
Kempenbaan:
• Incidenteel worden er gesprekken gevoerd met het ETZ. Met name hun nieuwbouwplannen zijn daarin interessant, omdat daarin een grote parkeergarage aan de oostkant van het ziekenhuis is ingetekend. De bouw van deze garage is echter in tijd verder naar achteren geschoven, waardoor deze optie pas over een jaar of 10 relevant is. Wel is geconstateerd dat ook de huidige parkeerterreinen ingezet kunnen worden als transferium.
• Bij de plannen voor een stadsdistributiecentrum aan de oostkant van de Kempenbaan is het idee geopperd om daar een transferium-functie aan toe te voegen. In de huidige plannen lijkt een Transferium minder voor de hand te liggen.
Midden-Brabantweg:
In deze omgeving zijn er meerdere opties. We hebben er vooralsnog voor gekozen om vooral bij grotere ontwikkelingen in die omgeving de mogelijkheid te onderzoeken of met het toevoegen van een Transferium maatschappelijke meerwaarde wordt gecreëerd. Uiteindelijk zal daar tenminste één voorkeurskandidaat naar voren komen.


3. Aan welke eisen moet een transferium voldoen volgens de gemeente?

Antwoord:
Een Transferium aan de rand van de stad moet ons inziens tenminste voldoen aan de volgende eisen:
• Per auto goed bereikbaar vanuit de belangrijkste aanvoerwegen (A58 en N261)
• Hoogwaardig en frequent natransport (OV en deelmobiliteit), hetgeen meer is dan een lijnbus die toevallig in de buurt een halte heeft. In de regel betekent dat:
o Een shuttlebus die op en neer rijdt tussen Transferium en centrum
o Hoogwaardige fietsverbinding tussen Transferium en centrum
• Parkeren en natransport zijn tezamen voor de gebruikers goedkoop en voor de gemeente betaalbaar.
P.S. De kosten van natransport zijn te hoog om door de gebruikers te worden opgebracht. De kans is reëel dat die kosten gedekt moeten worden uit de parkeerexploitatie.


4. Wanneer worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd?

Antwoord:
In 2019 hebben we door het bureau Braining the Future een verkenning laten uitvoeren naar de mogelijkheden voor een Transferium. Hun rapport is destijds in de raad besproken. De belangrijkste conclusie toen was dat gezien de beschikbare buslijnen de twee ziekenhuislocaties (Noord en Zuid) de meeste kansen boden op een Transferium, maar dat de kosten voor het inrichten van een Transferium hoog waren in relatie tot het te verwachten effect.
Het huidige onderzoek is meer een continue vinger aan de pols bij ontwikkelingen in de nabijheid van de twee genoemde locaties. Tegelijkertijd spelen deze twee locaties een duidelijke rol in de nieuwe OV-concessie, want zonder hoogwaardig natransport wordt een Transferium niet gebruikt.
Momenteel wordt er in de omgeving ETZ de laatste hand gelegd aan een (tijdelijk) parkeerterrein. Dit parkeerterrein heeft naar verwachting in de weekenden een hele lage bezetting. Daarmee komt er een mooie optie voor een weekend Transferium. We gaan de komende maanden benutten om daar een concreet haalbaarheidsonderzoek uit te voeren, met de focus op (de kosten van) het natransport
a. zonder HOV, dus met apart natransport of met huidige buslijnen
b. met inpassing in HOV-systeem, zoals gedacht in onze voorstellen naar de provincie.
Ook zal daarbij gekeken worden naar andere vormen van natransport, zoals deelvoertuigen.
Eind 2024 verwachten wij uw raad te kunnen informeren over de uitkomsten.
P.S. Op basis van de parkeerdata is het weekend ook het enige moment, buiten evenementen, waarop er in de binnenstad echt behoefte is om een verschil te maken.


5. Wat zijn de (beleidsmatige) gevolgen van de uitkomsten van het onderzoek? Wordt dit in een beleidsstuk gegoten wat naar de raad komt? Hoe landen de uitkomsten?

Antwoord:
Zie antwoord op vraag 4.